ماده 25- دانشجو می‌تواند با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، یک نیم‌سال از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.

تبصره1 ـ شورای آموزشی مرکز می­تواند با رعایت سقف مدت مجاز تحصیل دانشجو، نسبت به صدور مرخصی تحصیلی وی تصمیم بگیرد.

تبصره2- مدت مجاز مرخصی زایمان، دو نیم‌سال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است و مرجع تصمیم‌گیری آن کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان می­باشد. در این صورت شورای آموزشی مرکز می‌بایست نظر خود را برای تصمیم­گیری به کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان ارسال نماید.

تبصره 3- بررسی سایر مصادیق مرخصی تحصیلی (مانند: ماموریت همسر یا والدین و ...) حداکثر تا دو نیم‌سال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات مجاز، در اختیار کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان است. دانشجو می­تواند با تشخیص کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان از مجموع مرخصی­های مذکور بهره­مند شود.

تبصره 4- در صورتی‌که مرخصی برای معالجات پزشکی ناشی از صدمات جنگ و یا آلام متاثر از آن باشد با ارائه مدارک مربوط و تایید شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان دانشگاه، آن نیم‌سال جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب نمی‌شود.

ماده 26- تقاضای مرخصی تحصیلی باید حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد هر نیم‌سال، توسط دانشجو به شورای آموزشی مرکز اعلام گردد.

تبصره 1- مرکز موظف است پس از کسب  نظر از شورای آموزشی مرکز  و قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را به وی ابلاغ نماید.

تبصره 2- چنانچه دانشجویی کلیه دروس یک نیم‌سال را حذف کند، نیم‌سال مزبور به عنوان مرخصی تحصیلی محسوب شده و تشخیص احتساب یا عدم احتساب آن بر عهده شورای بررسی موارد خاص استانی است. در صورتی که تعداد مرخصی تحصیلی در طول تحصیل افزایش یابد (تا دو نیم‌سال) تصمیم‌گیری با رعایت سنوات مجاز تحصیل بر عهده واحد استانی است.