ماده 17- حضور دانشجو در تمام جلسات مربوط به هر درس اعم از نظری و عملی الزامی است.


تبصره1- اگر دانشجو در درسی بیش از 3 جلسه و یا در جلسه امتحان پایان نیم‌سال غیبت داشته باشد، چنانچه غیبت دانشجو با تشخیص شورای آموزشی مرکز، غیر موجه تشخیص داده شود، نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه، آن درس حذف می‌شود. در این صورت رعایت حدنصاب 12 واحد در طول نیم‌سال برای دانشجو الزامی نیست ولی نیم‌سال مذکور به عنوان یک نیم‌سال کامل جزو سنوات تحصیلی وی محسوب می‌شود. اگر دانشجو در درسی بیش از 3 جلسه غیبت داشته باشد، اجازه حضور در جلسه امتحان را ندارد. معاون یا مدیر آموزشی مرکز آموزش موظف است در صورت غیبت بیش از حد مجاز دانشجویان، نسبت به تعیین تکلیف نیم‌سال مربوطه اقدام نموده و غیبت صورت گرفته را قبل از زمان امتحانات در سامانه جامع آموزشی درج نماید.


تبصره 2- درصورت اضطرار، دانشجو می‌تواند تا مهلت اعلام شده بر اساس تقویم آموزشی مصوب شورای تخصصی آموزشی دانشگاه، فقط یکی از درس‌های صرفا نظری خود را تا دو هفته قبل از شروع امتحانات پایان نیم‌سال، با تأیید گروه آموزشی مربوط حذف نماید، مشروط بر آنکه اولاً غیبت دانشجو در آن درس بیش از مجموع ساعات آن درس نباشد و ثانیاً، تعداد واحدهای باقیمانده وی از 12 واحد کمتر نشود.

تبصره 4- دانشجوی شاهد و ایثارگر مجاز است یک درس بیشتر از سایر دانشجویان حذف اضطراری نماید.


تبصره 5- معاون و یا مدیر آموزشی مرکز موظف است به منظور رصد کیفیت آموزشی دوره­های مرکز مربوط و نحوه اجرای آن، گزارش حضور و غیاب کل دانشجویان و کمیت تشکیل کلاسهای درس را هر ماه به شورای آموزشی مرکز و سپس به دبیرخانه شورای آموزشی و کمیسیون بررسی  موارد خاص واحد استان اعلام نماید. معاون یا مدیر آموزشی مرکز موظف به نظارت بهینه بر نحوه تشکیل کلاسها می­باشد. اگر به ضرورتهایی یک کلاس توسط مدرس تشکیل نشود با هماهنگی معاون آموزشی برگزاری آن کلاس باید در دستور کار قرار گیرد. لازم است حتی تمام کلاسهای درس مشمول تعطیلی رسمی در بازه زمانی همان نیم سال جبران شود.


تبصره 6- تشکیل کلاس درس براساس نوع و تعداد واحد درس الزامی است. استفاده کامل از زمان درس براساس مقررات مربوط با لحاظ اینکه در دروس نظری با توزیع حداقل 60 دقیقه برای آموزش در کلاس برای هرواحد نظری (50 دقیقه زمان مفید کلاس + 10 دقیقه استراحت) در نظر گرفته شده است. بدیهی است هر نوع کاهش طول زمان کلاسها در برنامه زمانبندی روزانه و هفتگی ممنوع است. یک واحد درسی یعنی میزان درسی است که مفاد آن بصورت نظری 16 ساعت، عملی یا آزمایشگاهی 32 ساعت، کارگاهی یا عملیات میدانی 48 ساعت، کارورزی 120 ساعت در طول یک نیم‌سال تحصیلی یا دوره تابستانی و طبق برنامه مصوب درسی ارائه می­شود.


 ماده 18- در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیم‌سال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید شورای آموزشی مرکز و تایید نهایی شورای آموزشی و کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات امکان پذیر است.

تبصره 1- چنانچه دانشجویی به دلیل بیماری قادر به حضور در جلسات امتحان نباشد و تقاضای حذف پزشکی درس یا کل ترم را داشته باشد، می‌بایست حداکثر ظرف مدت 48 ساعت (از تاریخ امتحان) گواهی و مدارک پزشکی را جهت تایید به مراکز بهداشتی و یا پزشک معتمد مرکز ارائه نماید. تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده شورای آموزشی مرکز می‌باشد.

تبصره 2- در صورت حضور دانشجو در جلسه امتحان و امضای صورتجلسه حضور و غیاب، حذف درس امکان‌پذیر نمی‌باشد.

تبصره 3- تشخیص قادر نبودن به ادامه تحصیل در نیم‌سال مورد نظر، برای دانشجوی شاهد و ایثارگر بر عهده شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان است. در این صورت، نیم‌سال مربوطه جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.

تبصره4- دانشجوی شاهد و ایثارگری که به‌ دلیل انجام معاینات پزشکی ناشی از صدمات جنگ و یا متأثر از آلام گذشته نتواند در امتحان پایان نیم‌سال شرکت نماید با تأیید شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان می‌تواند حداکثر تا پایان نیم‌سال بعدی در امتحان آن درس شرکت نماید. در غیر این صورت درس یا دروس مذکور حذف شده و رعایت حد نصاب واحدهای درسی در نیم‌سال الزامی نیست.


تبصره 5- برگزاری امتحان مجدد به صورت انفرادی برای دانشجویانی که به دلیل سفر حج تمتع و عمره، مدافعین حرم، زایمان و شرکت در مسابقات ورزشی در سطح ملی، قاره‌ای و جهانی و فوت بستگان درجه یک (پدر، مادر، همسر و فرزندان) با ارایه مدرک معتبر امکان حضور در جلسات امتحانی پایان نیم‌سال را ندارند، با بررسی دقیق اسناد و مدارک مثبته از مراجع ذیصلاح و با رای نهایی شورای آموزشی و کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان بلامانع است.


تبصره 6- تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت دانشجوی شاهد و ایثارگر در جلسات درس یا امتحان بر عهده ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه می‌باشد.


ماده 19- معاون آموزشی و یا مدیر آموزش مرکز موظف است که نسبت به حضور و غیاب مدرسان در کلاس­های درسی اقدام نموده و گزارش تعداد جلسات حضور مدرسان را به صورت ماهیانه به شورای آموزشی مرکز ارایه نماید.


تبصره- رییس یا معاون آموزشی مرکز موظف است برای مراقبت از جلسات امتحانی، صرفا از کارکنان همان مرکز استفاده نماید. در صورت عدم وجود پرسنل به تعداد کافی،
می­توانند با اخذ مجوز از رییس شورای آموزشی و کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان از
کارشناسان و پرسنل دارای مدرک دانشگاهی شاغل در سایر مراکز و موسسات آموزشی استفاده نماید، شایان ذکر است در انتخاب کارکنان اجرایی دقت لازم مبذول گردد.