ماده 35- دانشجویی که کلیه واحدهای درسی یکی از دوره­های کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته را طبق برنامه مصوب و بر اساس مقررات این مجموعه با موفقیت گذرانده باشد، با داشتن میانگین کل حداقل 12 در پایان دوره دانش­آموخته شناخته می­شود.
تبصره 1- در صورتی‌که دانشجویی در طول مدت مجاز تحصیل نتواند میانگین کل خود را به 12 برساند، تنها یک نیم‌سال به وی فرصت داده می‌شود تا با اخذ مجدد حداکثر 20 واحد از دروس دوره، که با نمره کمتر از 12 گذرانده ‌است، میانگین کل دروس خود را به حداقل 12 برساند و مدرک تحصیلی دوره را دریافت کند، در غیر این‌صورت از تحصیل محروم می‌شود و در صورت تقاضا می‌تواند صرفا گواهی گذراندن واحدهای درسی از واحد استانی یا سازمان مرکزی دانشگاه دریافت نماید.
تبصره 2- برای دانشجویان شاهد و ایثارگر دو نیم‌سال فرصت داده می‌شود تا با گذراندن حداکثر 30 واحد درسی معدل خود را حداقل به 12 برسانند.
ماده 36- در صورتی که دانشجوی انصرافی یا محروم از تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته حداقل 68 واحد درسی (شامل حداکثر 10 واحد دروس عمومی و مابقی از سایر دروس دوره) را با نمره قبولی گذرانده و میانگین کل دروس گذرانده وی 12 یا بالاتر باشد، در این صورت می­تواند مدرک دوره کاردانی همان رشته را دریافت کند. در غیر اینصورت، به دانشجوی مذکور و همچنین به دانشجوی انصرافی یا محروم از تحصیل در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته از سوی واحد استانی یا سازمان مرکزی دانشگاه فقط گواهی مبنی بر تعداد واحدهای گذرانده شده داده خواهد شد.
ماده37-  تاریخ‌ دانش­آموختگی بر اساس انتخاب واحد انجام شده در هر نیم‌سال تحصیلی یا دوره تابستانی، پایان همان نیم‌سال یا دوره تابستانی خواهد بود.

نیم‌سال/دوره

تاریخ دانش­آموختگی

اول

30 بهمن

دوم

31 تیر

تابستان

31 شهریور

 


 


 


 


 


 
تبصره   چنانچه آخرین نمره دانش­آموختگان دارای درس یا دروس معرفی به استاد تا  قبل از 15 اردیبهشت به آموزش اعلام شود، تاریخ دانش­آموختگی آنان 30 بهمن سال قبل و پس از این تاریخ 31 تیر همان سال منظور خواهد شد و چنانچه نمره دروس مربوط تا قبل از 30 آبان به مرکز آموزش اعلام شود تاریخ دانش­آموختگی آنان 31 شهریور و چنانچه پس از این تاریخ اعلام شود،30 بهمن به عنوان تاریخ دانش­آموختگی منظور خواهد شد.
ماده 38- گواهینامه موقت دانش­آموختگی توسط مراکز یا موسسات تهیه و توسط واحد استانی صادر می‌شود. اصل مدرک دانش­آموختگی توسط دانشگاه تهیه و صادر می‌شود.
تبصره 1- لازم است تعهد خدمتی و مبلغ بدهی دانشجویان بدهکار به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در متن گواهینامه موقت درج گردد. بدیهی است قبل از مشخص شدن و تعیین تکلیف چگونگی بازپرداخت وام­های دانشجویی (تسویه حساب نقدی و یا صدور دفترچه) از ارایه گواهینامه موقت دانش­آموختگی می­بایست خودداری گردد. اعتبار گواهینامه این دانش­آموختگان بر مبنای سررسید تاریخ آخرین قسط دفترچه یا سررسید تاریخ اتمام زمان تعهد خدمتی تمدید می­گردد.
تبصره 2- تحویل ریزنمرات و دانشنامه به دانش­آموختگان دارای بدهی یا تعهد خدمتی منوط به ارایه تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجویان یا ارایه گواهی اتمام تعهد خدمتی خواهد بود.
تبصره3- گواهینامه موقت دانش­آموختگی دانشجوی مهمان توسط مرکز مبدأ تهیه می‌شود.
تبصره4- در صورت تأیید کارنامه و دانش‌آموختگی دانشجوی مهمان­دائم توسط مرکز مقصد و یکسان بودن گرایش تحصیلی، مرکز مبدأ نسبت به تهیه مدرک اقدام نموده و نیازی به تطبیق واحدهای درسی نمی‌باشد.
تبصره5- گواهینامه موقت دانش­آموختگی دانشجوی انتقالی توسط مرکز مقصد صادر می‌گردد.
تبصره6- مراکز، موسسات و واحدهای استانی موظفند بصورت فوری و خارج از زمانبندی، نسبت به بررسی فرآیند دانش­آموختگی و صدور گواهینامه موقت برای پذیرفته­شدگان مقاطع بالاتر تحصیلی اقدام نمایند .
تبصره 7- مراکز آموزشی موظفند در طول آخرین نیم­سال تحصیلی دانشجویان نسبت به تکمیل پرونده دانش­آموختگی اقدام و به محض درج نمره آخرین درس دانشجو (حداکثر ظرف مدت دو هفته) نسبت به ارسال پرونده و همچنین گواهینامه موقت به واحد استانی اقدام نمایند.
تبصره 8- مراکز فاقد رئیس موظف به ارسال پرونده به موسسه آموزشی متبوع بوده و موسسات آموزشی نیز موظفند حداکثر ظرف مدت دو هفته نسبت به بررسی و امضاء اول گواهینامه موقت اقدام نمایند.
تبصره 9- واحدهای استانی موظفند حداکثر ظرف مدت ده روز نسبت به بررسی و صدور گواهینامه موقت اقدام نمایند.
تبصره 10- صدور تائیدیه تحصیلی صرفا" با ارسال تصویر گواهینامه موقت یا دانشنامه با رعایت قوانین و مقررات از سوی واحدهای استانی و سازمان مرکزی قابل اقدام بوده و تائیدیه تحصیلی صادره مستقیما" از مرجع صادره به مرجع درخواست کننده ارسال می‌گردد.
تبصره 11- در صورت دریافت وام از کمک­های صندوق رفاه دانشجویان، بایستی فرم اعلام میزان بدهی در پرونده ضمیمه و مبلغ وام در گواهینامه موقت درج گردد.
ماده 39- صدور و امضاء گواهینامه موقت، ریزنمرات و تاییدیه تحصیلی به منزله بررسی دقیق و تطبیق و تائید رعایت کلیه قوانین و دستورالعمل­های آموزشی اعم از صحت سرفصل دروس، سوابق تحصیلی، سوابق هویتی، وضعیت نظام وظیفه، مدرک مقطع تحصیلی قبل و تائیدیه آن، فهرست سازمان سنجش، رفع مغایرت، مجوزهای حاصله از شوراهای بررسی موارد خاص یا آموزشی، انضباطی، نقل و انتقالات، نمرات ثبت شده، بررسی تعهد خدمتی، وام صندوق رفاه، رعایت پیش­نیاز و هم­نیاز، وضعیت مالی، ثبت نام مرکز و رشته براساس دفترچه پذیرش، تاریخ دانش­آموختگی، بروزرسانی و اعمال تغییرات در سامانه آموزشی دانشگاه و غیره می­باشد.