ماده 16- حداکثر مدت مجاز تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 2 سال است.

تبصره 1- حداکثر مدت مجاز تحصیل برای ورودی‌های مهر 91 تا مهر 94 برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ترمی  5/2 می‌باشد.

تبصره 2- حداکثر مدت مجاز تحصیل برای ورودی‌های قبل از مهر 91 برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ترمی 3 می‌باشد.

تبصره3- حداکثر مدت مجاز تحصیل در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته پودمانی 5/2 سال است. دانشجو موظف است در مدت سنوات مقرر تمامی پودمان‌ها و دروس مندرج در  سرفصل مصوب را بگذراند.

تبصره 5- موافقت با افزایش سنوات تحصیلی تا چهار نیم‌سال برای دانشجویانی که حداکثر مدت مجاز تحصیل آنان برابر مقررات آموزشی به پایان رسیده‌ است و ادامه تحصیل آنان از نظر مقررات آموزشی و خدمت نظام وظیفه منع قانونی ندارد، در اختیار کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان می‌باشد، ولیکن موافقت با افزایش سنوات تحصیلی بیش از چهار نیم‌سال برای تصمیم‌گیری به شورای بررسی موارد خاص دانشگاه ارجاع می‌گردد.

تبصره 6- موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه با ارایه مدارک مستدل حداکثر دو سال برای انتخاب واحد و ادامه تحصیل مراجعه نکرده­اند و مشکلی از نظر نظام وظیفه ندارند، در اختیار کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان می‌باشد. (مدت غیبت این قبیل دانشجویان جزو سنوات تحصیلی آنان محسوب نمی‌شود.) لازم به ذکر است موافقت با بازگشت به تحصیل این قبیل دانشجویان که بیش از دو ‌سال عدم مراجعه داشته‌ باشد (صرف نظر از مدت وقفه تحصیلی) در اختیار شورای بررسی موارد خاص دانشگاه می‌باشد.

تبصره 7- ارایه یک نیم­سال تحصیلی برای جبران معدل دانشجویانی که برابر قوانین و مقررات آموزشی موفق به کسب میانگین کل 12 در طول دوره تحصیل مجاز نشده‌اند (سقف سنوات تحصیلی به پایان رسیده است) تا سقف 20 واحد از دروس دوره که با نمره کمتر از 12 گذرانده است و مشکلی از نظر نظام وظیفه و مشروطی ندارند، در اختیار کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان می‌باشد.

تبصره 8- به حداکثر مدت مجاز تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته یک نیم‌سال اضافه می‌شود.

تبصره 9-  برای دانشجویان شاهد و ایثارگر دو نیم‌سال فرصت داده می‌شود تا با گذراندن حداکثر 30 واحد درسی معدل خود را حداقل به 12 برسانند.

تبصره10 - دانشجویان مشمول به شرطی می‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده نمایند که منجر به فراغت از تحصیل آنان گردد و واحدهای باقی‌مانده بیشتر از حدمجاز نباشد. شرایط استفاده از سنوات ارفاقی اول برای کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به شرط آنکه مجموع تعداد واحد درسی گذرانده شده حداقل 50 واحد بوده و معدل کل حداقل 12 باشد.

تبصره 11- چنانچه مشمول تا پایان ترم اول سنوات ارفاقی اول، موفق به گذراندن واحدها نگردد، به شرطی مجاز به استفاده از سنوات ارفاقی دوم می‌شود که تعداد واحد معینی را با معدل معین گذرانده باشد که برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته شامل گذراندن 12 واحد درسی است.

تبصره 12- اگر دانشجویی در سنوات ارفاقی مرحله اول و دوم فارغ التحصل نشود یک سال فرصت دارد تا به وظیفه عمومی مراجعه نماید و در صورت استفاده از سنوات ارفاقی دیگر حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را ندارد.