ماده 34- معادل‌سازی و پذیرش دروسی که پذیرفته‌شدگان قبلاً در دانشگاه‌ها یا مراکز دیگر یا دیگر مقاطع تحصیلی گذرانده‌اند، با رعایت شرایط زیر با تایید گروه آموزشی و شورای آموزشی مرکز مجاز است:
دانشجو با توجه به سوابق تحصیلی خود مجاز به پذیرش و ادامه تحصیل در رشته جدید باشد.
محل تحصیل قبلی و مدارک تحصیلی آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
تحصیل دانشجو در محل تحصیل قبلی مطابق برنامه مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارتین فوق­الذکر یا شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی ـ کاربردی دانشگاه باشد.
4ـ محتوای آموزشی دروس گذرانده ‌شده دانشجو با دروس رشته جدید به تشخیص گروه آموزشی مرکز و تایید نهایی شورای آموزشی مرکز پذیرنده، اشتراک محتوایی داشته و نمره هر یک از دروس کمتر از 12 نباشد. برای دانشجویان شاهد و ایثارگر نمرات دروس بین 10 تا 12 نیز قابل پذیرش است.
تبصره 1- معادل‌سازی و پذیرفتن دروس توسط گروه‌های آموزشی ذیربط و با تایید نهایی شورای آموزشی مرکز پذیرنده انجام می‌شود.
تبصره 2- نمرات دروس پذیرفته‌شده از دانشجو در محاسبه میانگین نیم‌سال محسوب نمی‌شود ولی در محاسبه میانگین کل نمرات دانشجو محسوب خواهد شد.
تبصره 3- به ازای هر 12 تا 20 واحد از دروس پذیرفته‌شده دانشجو، یک نیم‌سال تحصیلی از حداکثر مدت مجاز تحصیل وی کاسته می‌شود.
تبصره 4- معادل­سازی دروس صرفا در شیوه‌های آموزشی هم عرض به شرح زیر صورت می‌گیرد:
الف) واحدهای گذرانده دانشجوی حضوری به دوره‌های حضوری، نیمه‌حضوری یا غیرحضوری.
ب) نیمه حضوری به نیمه‌حضوری یا غیرحضوری
ج) غیرحضوری به غیرحضوری
تبصره 5- دروس عمومی، اصلی، پایه و تخصصی دانشجویان انصرافی، محروم از تحصیل و دانش­آموخته دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی (ترمی و پودمانی) در صورت پذیرش در دانشگاه، به نحوی معادل‌سازی می‌گردد که دانشجویان در دوره جدید حداقل 25 واحد درسی ثبت‌نام نموده و بگذرانند.
تبصره 6- فقط دروس عمومی و پایه دانشجویان انصرافی، محروم از تحصیل و دانش­آموخته دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی در صورت پذیرش در دانشگاه، قابل معادل‌سازی می‌باشد.
تبصره 7- دروس گذرانده شده سطح یک و سطح دو حوزه علمیه و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و فراگیر پیام نور قابل معادل‌سازی در دوره‌های حضوری نمی‌باشد.
تبصره 8- شورای‌آموزشی مرکز می‌بایست در اولین نیم‌سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود، حداکثر تا دو هفته پس از اتمام مهلت ثبت‌نام و تا زمان حذف و اضافه پس از بررسی محتوای دروس، تعداد واحد (یکسان و یا تعداد واحد بیشتر به کمتر) و نمرات اکتسابی و مقاطع تحصیلی (هم سطح، از مقطع تحصیلی بالا به پایین، از مقطع کاردانی به کارشناسی پیوسته و از مقطع کارشناسی پیوسته به کاردانی و کارشناسی ناپیوسته) درصورت مطابقت، نسبت به معادل‌سازی دروس اقدام نماید.
تبصره 9- آن دسته از دانشجویانی که دارای مدرک بین مقطعی کاردانی بوده و در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته می­شوند، چنانچه واحدهای درسی بیشتر از مقطع کاردانی گذرانده باشند، در صورت مطابقت سرفصل، تعداد واحد و نمره 12 با نظر گروه آموزشی و شورای آموزشی مرکز قابل معادل­سازی است.
تبصره 10-درصورت انتقال، واحدهای گذرانده شده دانشجو در مرکز مبداء که نمرات آن‌ها 12و یا بالاتر است؛ پذیرفته ‏می‌شود و پذیرفتن واحدهای با نمره کمتر از 12، بر عهده مرکز مقصد می‌باشد.‏ تمام نمرات درسی دانشجو (چه در مرکز مبداء و یا مقصد) اعم از قبولی و یا ردی و سوابق آموزشی دانشجوی انتقالی، عیناً درکارنامه دانشجو ثبت ونمرات دروس پذیرفته شده در محاسبه میانگین کل محسوب می‌شود.‏
تبصره 11- در صورتی‌که نمره­ها در معیار صفر تا چهار (-0- مردود 1- ضعیف 2- متوسط 3- خوب 4- عالی) ثبت شده باشد، نمره متوسط معادل 12، نمره خوب معادل 14 و نمره عالی معادل 17 تعیین می­شود. معادل­سازی در سایر معیارها در صورت لزوم بر مبنای ضوابطی که شورای تخصصی آموزشی دانشگاه تدوین می­کند، صورت می­گیرد.
تبصره 12- معادلسازی دروس کاربینی و کارورزی 1 و 2 صرفاً در زمانی قابل انجام است که دانشجویان انصرافی و اخراجی دوره‌های علمی- کاربردی که مجدداً در همان مقطع و همان رشته با سرفصل مصوب پذیرفته شده باشند.