ماده 11- تعداد واحدهای درسی لازم برای گذراندن در شروع تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی بر اساس سرفصل مصوب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی ـ کاربردی دانشگاه است. تعداد و عناوین واحدهای درسی طبق زمانبندی جدول ماده  9 همین مجموعه، قبل از شروع انتخاب واحد هر نیم‌سال تحصیلی، بر اساس برنامه پیشنهادی مصوب گروه¬های آموزشی توسط مدیران گروه آموزشی به شورای آموزشی مرکز ارسال و پس از تصویب در این شورا جهت اجرا به مدیران گروه آموزشی ابلاغ می¬گردد. معاون آموزشی مرکز و یا هر عنوان مشابه دیگر آن ناظر بر حسن اجرای آن بوده و گزارش مربوطه در هر نیم‌سال تحصیلی به دبیرخانه شورای آموزشی و کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استان ارسال می¬نماید.
ماده 12- هر دانشجو می‌تواند در هر نیم‌سال تحصیلی، حداقل 12 و حداکثر 20 واحد درسی با رعایت آخرین ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه انتخاب نماید. (ورودی‌های بهمن ماه 94 به بعد)
تبصره 1- برای ورودی‌های مهر ماه 91 تا مهر ماه 94، حداقل تعداد واحد 14 و حداکثر 20 واحد می‌باشد.
تبصره 2- برای ورودی‌های ماقبل مهرماه 91، حداقل تعداد واحد 12 و حداکثر 20 واحد می‌باشد.
تبصره 3- چنانچه دانشجو در نیم‌سال آخر برای دانش آموختگی، حداکثر 24 واحد درسی باقی داشته باشد، به شرطی که میانگین کل نمرات وی بالای 10 باشد، می‌تواند تا 24 واحد درسی اخذ نماید.
تبصره 4- اگر دانشجویی در یک نیم‌سال تحصیلی با حداقل 12 واحد درسی، میانگین کل نمراتش حداقل 17 باشد، می‌تواند با رعایت پیش‌نیاز و هم نیاز دروس و با تایید مدیر گروه آموزشی در نیم‌سال بعد حداکثر تا 24 واحد درسی را انتخاب نماید.
تبصره 5- در صورتی که واحدهای انتخابی یا باقی¬مانده دانشجو در پایان هر نیم‌سال به تشخیص شورای آموزشی مرکز، بنا به دلایل و عذر موجه و خارج از اراده دانشجو به کمتر از 12 واحد درسی برسد، در اینصورت این نیم‌سال به عنوان یک نیم‌سال تحصیلی کامل در سنوات تحصیلی وی محسوب می¬شود، اما در مشروط شدن یا ممتاز شدن دانشجو (موضوع تبصره 4 همین ماده ) بی‌تاثیر است. (به عبارت دیگر، در شرایط مذکور، اگر میانگین دانشجو کمتر از 12 شد مشروط نیست و اگر 17 و بالاتر شد ممتاز محسوب نمی‌شود.)
تبصره 6- دانشجوی شاهد و ایثارگر می‌تواند با تایید شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان تا 2 نیم‌سال تحصیلی حداقل 10 واحد انتخاب نماید.
تبصره 7- "دوره آموزشی- تربیتی ضیافت اندیشه" می‌تواند به عنوان جایگزین 4 واحد درسی عمومی در مقطع کاردانی (2 واحد از گروه دروس مبانی نظری اسلام و 2 واحد از گروه دروس اخلاق اسلامی) و در مقطع کارشناسی( 4 واحد از مجموعه گروه‌های مبانی نظری اسلام، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی) در نظرگرفته ¬شود.
تبصره 8- دانشجویان اقلیت‌های دینی (مسیحی، آشوری، کلیمی و زرتشتی) می‌توانند دروس معارف را از بین مجموعه دروس معارف بی‌هیچ محدودیتی انتخاب نمایند.
تبصره 9- درس "آشنایی با دفاع مقدس" به ارزش 2 واحد نظری و به صورت اختیاری است که در مقطع کاردانی در زیرمجموعه گروه درس " اخلاق اسلامی" و در مقطع کارشناسی در زیرمجموعه گروه درس "انقلاب اسلامی" می‌باشد. دانشجویانی که این درس را در دوره کاردانی گذرانده‌اند، نباید آن را در دوره کارشناسی مجددا انتخاب نمایند.
تبصره 10- برنامه¬ریزی و اجرای دروس معارف اسلامی در دوره تابستان، برای مراکز آموزشی فاقد گروه معارف اسلامی مجاز نیست.
11-1- ارایه دروس معارف اسلامی در دوره تابستان نباید بیش از 3 عنوان از میان 16 عنوان  درسی موجود باشد.
11-2- دانشجو نمی¬تواند در هر دوره تابستانی بیش از یک عنوان درسی (2 واحد) از معارف اسلامی انتخاب کند. تصمیم¬گیری در موارد استثنایی به پیشنهاد مدیرگروه معارف اسلامی و تایید شورای  آموزشی مرکز قابل انجام است.
11-3- دانشجویان شرکت¬کننده در طرح ضیافت اندیشه دانشجویی نمی توانند نسبت به اخذ واحد دروس معارف اسلامی در دوره تابستانی اقدام کنند.
تبصره 11- گذراندن درس دانش خانواده و جمعیت به ارزش 2 واحد برای دانشجویان الزامی است. چنانچه دانشجویی در مقاطع تحصیلی قبلی، درس یک واحدی جمعیت و تنظیم خانواده را گذرانده باشد، لزومی به اخذ درس فوق نیست.
تبصره 12- در دوره¬های کاردانی درس "تربیت بدنی"به ارزش یک واحد عملی و 32 ساعت جایگزین درس "تربیت بدنی1" و در دوره¬های کارشناسی "ورزش 1" به ارزش یک واحد عملی و 32 ساعت جایگزین درس "تربیت بدنی2" می¬شود. برای دانشجویان با شرایط خاص با تشخیص و تایید پزشک معتمد سازمان مرکزی دانشگاه در دوره کاردانی " تربیت بدنی ویژه" و در دوره کارشناسی درس "ورزش ویژه" ارایه می¬گردد.
تبصره 13- درس کاربینی ( بازدید) یک واحدی عملی که طی 32 ساعت به منظور مشاهده و آشنایی با حوزه شغلی مرتبط با رشته مورد نظر فقط در اولین نیم‌سال تحصیلی و یا اولین پودمان به دانشجو ارایه می¬شود.
تبصره 14-کارورزی دوره ای است که دانشجویان با حضور در بنگاه¬های اقتصادی، واحدهای صنعتی، خدماتی، کشاورزی، فرهنگی و هنری ضمن استفاده از آموخته های علمی و فنی توان مهارتی خود را افزایش می¬دهند. دروس کارورزی 1 و 2 هر کدام به ارزش دو واحد و مجموعا 480 ساعت است. زمان ارایه کارورزی 1 پایان نیم‌سال دوم و زمان ارایه کارورزی 2 پایان دوره می¬باشد.
تبصره 15- برای ورودی‌های مهرماه 95 به بعد برای اخذ درس کارورزی رعایت موارد زیر الزامی می‌باشد.
15-1-  اجرای دروس کارورزی هم در نیم¬سال تحصیلی و هم در تابستان میسر می‌باشد ولیکن توصیه بر اجرای آن در تابستان می باشد.
15-2-  کارورزی 1 پیشنیاز کارورزی 2 می‌باشد و در موارد خاص که دانشجو با داشتن عذر موجه نتواند درس کارورزی 1 را در طول نیم‌سال‌ها و یا تابستان بگذراند، با رای شورای آموزشی مرکز می‌تواند درآخرین  نیم‌سال و یا آخرین تابستان تحصیلی این دو درس را به صورت همنیاز بگذراند. در این‌گونه موارد دانشجویان مجاز به اخذ سایر دروس همراه با کارورزی 1 و 2 نمی‌باشند.
15-3- دانشجویان می¬توانند با هماهنگی مدرس مربوطه، پس از آخرین امتحان نسبت به اتمام درس کارورزی 1 و 2 و ثبت نمره آن در فرصت 45 روزه اقدام نمایند و نیمسال ثبت نمره دروس کارورزی می بایست همان نیمسال انتخاب واحد درس باشد.

 

15-4-  برای دانشجویانی که  واحدهای کارورزی را در دوره تابستان اخذ می نمایند:
15-4-1- هریک از دروس کارورزی 1 و 2 حتی¬المقدور در تابستان¬های تحصیلی  اجرا گردد. زمان اخذ دروس کارورزی 1 و 2 برای دانشجویان ورودی مهرماه، تابستان¬های سال اول و دوم و برای دانشجویان ورودی بهمن ماه، تابستان بعد از ترم¬های اول و سوم است.
15-4-2-  رعایت سقف واحد درسی 6 واحد برای تابستان الزامی است (2 واحد کارورزی+ 4 واحد درسی)
15-4-3- برای تابستان آخر، رعایت سقف 8 واحد درسی الزامی است (2 واحد کارورزی+ 6 واحد درسی)
15-5- برای دانشجویانی که شرایط اجرای درس کارورزی در دوره تابستان فراهم نمی باشد، می-توانند درس کارورزی 1 را پس از نیم¬سال اول اخذ نمایند.
15-5-1-  در صورت اخذ درس کارورزی در طی نیم¬سال عادی رعایت سقف 14 واحد الزامی است (12 واحد درسی +2 واحد کارورزی)
15-5-2-  برای دانشجویان با معدل بالای 17 و همچنین دانشجویان نیم¬سال آخر، سقف مذکور در بند ( 15-5-1 ) به 18 واحد افزایش می‌یابد (16 واحد درسی +2 واحد کارورزی).
تبصره 16- پودمان کار در محیط 1 که شامل درس کارورزی 1 ( 2واحد و 240 ساعت) و پودمان کار در محیط 2 شامل درس کارورزی 2 (2واحد و 240 ساعت) است.