ماده 28- دانشجوی دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته با داشتن شرایط زیر می‌تواند حداقل شش هفته پیش از شروع نیم‌سال تحصیلی بجز اولین نیم‌سال تحصیلی و صرفاً در تابستان نسبت به ارایه درخواست خود به گروه آموزشی مرکز اقدام نماید. شورای آموزشی مرکز با ارسال مدارک (فهرست سازمان سنجش، وضعیت تحصیلی دانشجو و تکمیل کاربرگ مربوطه) نسبت به ارسال موضوع به کمیسیون  بررسی موارد خاص واحد استانی ظرف مدت 72 ساعت اقدام می‌نماید. کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استانی نیز می‌تواند درخصوص تغییررشته یا گرایش تحصیلی با رعایت شرایط و ضوابط زیر، اقدام نماید: 
تبصره 1-  وجود رشته یا گرایش مورد تقاضای دانشجو در همان مرکز
تبصره 2-  کمتر نبودن معدل کل دانشجو از معدل کل پایین‌ترین فرد پذیرفته شده در سهمیه و رشته مورد تقاضا در همان نیم‌سال تحصیلی پذیرفته شده.
تبصره 3- امکان ادامه تحصیل دانشجو در سنوات تحصیلی مجاز باقی‌مانده.
تبصره 4- تغییر رشته از رشته‌های متمرکز به رشته‌های نیمه متمرکز امکان پذیر نیست.
تبصره 5-  دانشجو در هریک از مقاطع تحصیلی، تنها یک بار می‌تواند تغییر رشته دهد. 
ماده 29-   تغییررشته در مقطع کارشناسی ممنوع است. اما تغییر گرایش در یک زیر گروه مجاز می‌باشد.
تبصره- تغییر گرایش دانشجویان شاهد و ایثارگر مقطع کارشناسی ناپیوسته با تشخیص شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان و برای یکبار در طول دوره تحصیل انجام می‌گردد.
ماده 30-  تصمیم گیری در خصوص تغییر رشته در زیر گروه آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی بر عهده شورای آموزشی مرکز آموزش و تغییر رشته در همان گروه آموزشی با شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان، با رعایت قوانین مندرج در این ماده، می باشد.
ماده 31- در صورتی‌که دانشجو توانایی ادامه تحصیل در رشته فعلی خود را از دست داده باشد، موافقت با تغییر رشته دانشجو در همان گروه آموزشی و مقطع تحصیلی با نظر شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص واحد استانی انجام می‌گردد. در این مورد، نیاز به رعایت تبصره‌های 1  تا 3 ماده 28 نمی‌باشد.
تبصره- در صورتی‌که دانشجو توانایی ادامه تحصیل درکلیه رشته‌های گروه آموزشی خود را از دست داده باشد، موافقت با تغییر رشته دانشجو از یک گروه آموزشی به گروه آموزشی دیگر صرفاً با ارسال مدارک و مستندات از طریق شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان و با تایید  شورای بررسی موارد خاص دانشگاه انجام می‌گردد.
ماده 32- در مواردی که ایجاب می‌نماید یک دانشجو ضمن انتقال از یک مرکز به مرکز دیگر الزاماً تغییر رشته دهد، انتقال توام با تغییر رشته امکان پذیر است، منوط بر آن‌که دانشجو شرایط انتقال و تغییر رشته توأمان را داشته و هر دو کار به طور هم­زمان صورت گیرد. چنانچه رشته مورد نظر در مبدأ نباشد، دانشجو منتقل می‌شود و سپس تغییر رشته می‌دهد.
تبصره 1-  برای دانشجویان شاهد و ایثارگر تغییر رشته با تشخیص شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان حداکثر 2 بار امکان‌پذیر می‌باشد.
تبصره 2-  دانشجویان دوره­های کاردانی و کارشناسی ترمی که به هر دلیل قادر به ادامه تحصیل با سرفصل رشته پذیرفته­شده نیستند، می­توانند با سرفصل جدید دوره­های کاردانی فنی/کاردانی حرفه­ای/ مهندسی فناوری/کارشناسی حرفه­ای ادامه تحصیل دهند. مرکز آموزش می­تواند نسبت به معادل­سازی دروس گذرانده­شده و تغییر دوره اقدام نماید.        
تبصره 3-  دروسی که دانشجو در رشته یا گرایش قبلی گذرانده است، در گروه آموزشی رشته جدید بررسی و معادل‌سازی می‌شود و فقط دروسی از وی پذیرفته می‌شود که به تشخیص گروه آموزشی، با دروس رشته یا گرایش جدید اشتراک محتوایی (طبق برنامه درسی مصوب) داشته باشد و نمره هر یک از آن دروس کمتر از 12 نباشد، در این صورت، فقط دروس پذیرفته شده و نمره آنها با احتساب در معدل کل و سنوات در کارنامه دانشجو ثبت و باقی می‌ماند
تبصره 4-  در مورد دانشجوی شاهد و ایثارگر، پذیرش دروس با حداقل نمره 10 بنا به تشخیص شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان الزامی است.
ماده 33-  تغییر رشته در مقاطع تحصیلی هم‌سطح صورت می‌گیرد. ضمنا تغییر رشته از مقاطع تحصیلی بالاتر به پایین‌تر (در گروه آموزشی و با نظر شورای بررسی موارد خاص دانشگاه ) بلامانع است. برای این‌گونه دانشجویان به ازای هر 20 واحد از دروس پذیرفته شده دانشجو، یک نیم‌سال تحصیلی از حداکثر مدت مجاز تحصیل وی کاسته می‌شود.
تبصره 1- دانشجوی شاهد و ایثارگری که به تشخیص شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان  توانایی ادامه تحصیل در رشته خود را نداشته باشد، می‌تواند به رشته دیگری در گروه آموزشی مربوط و یا رشته‌ای در سایر گروه‌های آموزشی تغییر ‌رشته دهد. در صورتی‌که تغییر ‌رشته منوط به تغییر محل تحصیل باشد، با تایید شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص استان ، مرکز مقصد ملزم به پذیرش دانشجو می‌باشد.
تبصره 2-  تقاضای تغییر رشته و انتقال توأم با تغییر رشته دانشجویان در مهلت اعلام‌شده از طرف دانشگاه قابل بررسی و تصمیم‌گیری است.
تبصره 3-  اقدام نکردن دانشجو به ثبت نام در رشته تحصیلی جدید در زمان تعیین شده به منزله انصراف از تغییررشته تلقی می­گردد.